ISO 409 600 – ezt hirdette a Huawei lelkesen a P30 Pro és a P40 Pro esetében. Ugyanakkor egyes professzionális DSLR-ek, amelyek többszörösen drágábbak, mint a készülékek, “csak” ISO 102 400-at érnek el. Tehát a Huawei okostelefonjai négyszer akkora teljesítményt nyújtanak az éjszakai felvételeknél? És az ISO érzékenység olyan fontos az okostelefonoknál? Spoiler figyelmeztetés: Nem! Lehet, hogy csak egy kivétel van.
Ahogy azt a legjobb kamerás okostelefon vásárlására vonatkozó végső útmutatónkban már javasoltuk: Felejtsd el az ISO-érzékenységet az okostelefonon. Az érték nem olyan fontos, eltekintve a marketinganyagokban való melldöngéléstől.
Tartalom:
- Egyébként mi az ISO érzékenység?
- És mi az ISO érzékenység az okostelefonoknál?
- Mi az a kettős ISO érzékenység?
De mivel az érték továbbra is újra és újra megjelenik, legyen az Pro módban vagy a különböző specifikációs lapokon, szeretnénk egy leírást adni az ISO érzékenységről, hogy ezt a kérdést végleg megnyugtassuk: okostelefon szemszögéből.
Egyébként mi az ISO érzékenység?
Először is egy kis háttértörténet. Az ISO érzékenység az analóg fotózás idejére nyúlik vissza. Ezüsthalogenid kristályréteget vittek fel a film alapanyagára. A fény ezután az érzékeny ezüstvegyületeket elemi ezüstté alakítja át, és így a megfelelő képterületeket a filmen lenyomja.
Minél nagyobbak ezek a kristályok a filmen, annál érzékenyebbek voltak a fényre – és ezért jobban megfelelnek gyenge fényviszonyoknak. A nagyobb kristályok azonban kisebb felbontást is jelentettek. A képek végül durva, szemcsés megjelenést kapnak. Biztosan láttad már ezt a régi analóg fotókon.
Mielőtt a nemzetközi szabványosítást bevezették volna a fotózásba, mindenféle elnevezés és mértékegység létezett a film érzékenységére, például ASA, DIN vagy GOST.
Mielőtt rátérnénk az okostelefonok ISO-érzékenységére, még egy tipp: Célunk, hogy elmagyarázzuk Önnek az okostelefon kamerájának minden részletét:
- Ulimate okostelefon kamera útmutató
- Exmor, Isocell & Co: Miért olyan fontosak az okostelefonok képérzékelői?
- A 100-szoros zoom mese: Az okostelefon gyújtótávolsága és az optikai zoom magyarázata
-
Okostelefon kamera aperture útmutató: Mit csinál valójában az F1.7?
Mi az ISO érzékenység a mobiltelefonokban?
A digitális fényképezőgépek kora az analóg filmszemcséket szilícium pixelekre cserélte. A fényérzékeny anyag a beérkező fényrészecskéket feszültséggé alakítja. Minél több a fény, annál nagyobb a feszültség. A CMOS érzékelőkben ez az analóg jel először egy analóg erősítőn fut át.
Az érzékelő ISO-érzékenysége most maguktól a pixelektől, valamint az analóg hardveres erősítő erősítésétől függ. És csakúgy, mint az analóg filmszemcsék esetében a hordozóanyagon, a jelenlegi digitális fényképezésben nincs mód a „digitális filmszemcsék” cseréjére és az érzékelő ISO-érzékenységének megváltoztatására. Később megmutatjuk, hogy ez alól a szabály alól van kivétel.
Az első analóg erősítő után a képjelünk most egy analóg-digitális átalakítóba kerül, amely – ahogy a neve is sugallja – digitalizálja a jelet. Innentől kezdve a számítógépes fényképezés varázslatos hatása érvényesül, és egyesíti a képinformációkat más fotók információival, csökkenti a zajt, a fehéregyensúlyon dolgozik, a sötét területeket világosabbá teszi, míg az erősen megvilágított területeket elsötétíti stb. Az eredmény ezután JPEG-fájlként az okostelefon memóriájába kerül.
“De az ISO érzékenységet be tudom állítani Pro módban” – hallom. Igaz, de az ISO érték beállítása úgy, ahogy azt okostelefonja vagy akár tükörreflexes fényképezőgépe manuális üzemmódjából ismeri, magának az érzékelőnek az érzékenységét nem változtatja meg. Ez az ISO érzékenység – leegyszerűsítve – csak az erősítést, azaz a fényerő beállítását változtatja meg a képérzékelőd analóg-digitális konvertere mögötti képfeldolgozásban. Tehát ez csak a fénykép tényleges elkészítése után történik meg.
Mit jelent az ISO 409 600?
Az olyan őrülten nagy érzékenység, mint az ISO 409 600, csak egyet jelent: a gyártó nagy fokú fényerőerősítést engedélyezett a szoftver által, ami ebben a nagyságrendben már kétséges a teljes formátumú kamerákban való megvalósítása. Félmillió ISO okostelefonra? Egyáltalán nem túl hasznos.
És pontosan ez a válasz arra, hogy a Canon EOS 5D Mark IV miért „csak” képes elérni az ISO 102 400-at, míg a Huawei P40 Pro egy óriási ISO 409 600-at. Először is, a Canon marketing osztálya kevésbé pimasz, másodszor pedig egy olyan célcsoportot szólít meg, amely jobban ismeri a fényképezőgépet, és, bocsánat a franciámért, nem lehet becsapni semmiféle ostoba állításba.
ISO értékek és számítógépes fényképezés
A Huawei P40 Pro esetében az ISO 409 600 valójában manuálisan is kiválasztható Pro módban. A RAW-képek azonban csak ISO 6400-ig érhetők el, ami úgy tűnik, hogy itt valami szoftveres trükkre utal (ami egyébként alapvetően teljesen jogos manőver), amely valahogy az ISO 409 600-nak megfelelőt eredményezhet. De még mindig lehet ezt “ISO”-nak nevezni, és így hirdetni?
A modern okostelefonok általában nem csak egy képet készítenek az exponáló gomb lenyomásakor. Főleg, ha nagy kontrasztú motívumokról vagy rossz fényviszonyokról van szó, ahol néha több mint egy tucat fénykép alkot egyetlen felvételt. Végül a felhasználó számára nem mindegy, hogy melyik erősítés van beállítva valahol az analóg-digitális konverter és a JPEG-tömörítő között. A legfontosabb dolog, amit a felhasználó szeretne, egy gyönyörű fotó, amely zajmentes, és az ISO nem számít. Más szóval, a cél szentesíti az eszközt.
És mindenekelőtt: az ISO-érzékenység a „fénykibocsátás” bizonyos szintjének mértéke. A képminőségről nem mond semmit, de a legjobb esetben is elmond valamit a gyártó azon bizalmáról, hogy a maximális ISO-egyenérték mellett elért eredmények valahogy még mindig elég jók a vásárló számára. Valójában a specifikációs lap legmagasabb ISO-értéke és a gyenge fényviszonyok melletti képminőség között pontosan ez a korreláció: nulla.
Mi az a kettős ISO érzékenység?
Ahogy mondtam: Akár analóg, akár digitális filmről beszélünk, mindig van egy „rögzített” érzékenység. Egy kivétellel azonban: mert egyes, úgynevezett dual-ISO érzékelők valójában két különböző hardverérzékenységgel rendelkeznek. A gyártók ezt úgy érik el, hogy egy extra analóg erősítési hurkot helyeznek be az érzékelőbe az analóg-digitális átalakító előtt.
Ennek eredményeként még a professzionális fényképezőgép-rajongók számára sem tapasztalhatók túl intuitív fejlesztések a képminőséget illetően különböző ISO-értékeknél. Az okostelefonokban azonban nagy lehetőség rejlik arra, hogy elvonja a gondolkodást a felhasználótól, és ügyesen kihasználja a csúcsfények és árnyékok dinamikus tartományának változásait egy magasabb dinamikatartomány érdekében.
A Blackmagic nagyon átlátszó a Pocket Cinema 4K dinamikatartományával. ISO 1000-től kezdve a fényképezőgép alacsony érzékenységről magasra vált. A gyártó által közölt diagramon látható, hogy az ISO értékek alacsony vagy magas beállításon belüli beállítása nem a dinamikatartományt, hanem csak a szürke pontot tolja el (a diagramon ez a halvány és a sötétsárga közötti átmenetként van ábrázolva). Ez végső soron csak a képinformáció újraelosztását jelenti, miközben maga a dinamikatartomány állandó marad.
Ez a kettős ISO-opció most izgalmasnak és egyben ellentétesnek számít. Az ISO 1000 jobban illeszkedik a Blackmagic Pocket Cinema 4K-hoz a sok világos részlettel rendelkező témák rögzítéséhez. Ezt abból láthatja, hogy a 18 százalékos semleges szürkepont feletti fényesebb spektrum egyszerűen sokkal több információt tartalmaz. Ennek eredményeként a világos képrészek részletes megjelenítése ISO 1000 mellett sokkal jobb, 6,8-as, szemben a 3,5-ös fénystop ISO 100-as érzékenységgel.
Ugyanakkor a diagramból azt is láthatjuk, hogy az ISO 100 valójában sokkal jobb éjszakai jeleneteknél, vagy olyan visszafogott felvételeknél, ahol a jelenet túlnyomórészt sötét területekből áll. Mivel az ISO 100 (a filmkészletek kivételével) általában nem praktikus alacsony szintű felvételeknél, a kettős ISO-érzékelő nagyobb érzékenysége izgalmas lehetőség itt – a dinamikatartomány szürke pontja hirtelen ismét felugrik a fényerő tartományán belül.
Amit általában ISO-érzékenységként értünk, az az analóg fényképezéssel való nagyon gyenge összehasonlításból származik, amely azonban egyre többet veszít lényegéből. A számítógépes fényképezés korában az ISO-érzékenység hasonló jelentőséggel bír, mint egy Tesla Model 3-ban a fojtás.
Következtetés
Röviden összefoglalva: Bár a fényképezőgép minősége szempontjából ez mindig is csekély hatással volt, mostanában elfelejtheti az okostelefonok ISO-érzékenységét ezekben a napokban, ahol a számítógépes fényképezés uralkodik. Valójában semmit nem mond arról, hogy egy adott kamera milyen jól működik gyenge fényviszonyok mellett.
Más lehet a helyzet a kettős ISO-érzékelőkkel, amelyeket joggal használnak néhány csúcskategóriás professzionális fényképezőgépben. Az Oppo Find X2 Pro az IMX689-et használja, az első olyan érzékelőt, amelyről tudok, ezzel a funkcióval. A tesztben azonban sikerült kiváltani a fent leírt kettős ISO érzékelők jellemző viselkedését a Find X2 Pro-n.