Miért szól a fejhallgató valójában fejhallgatónak, és miért nem olyan “nyitott”, mint a hangszórók? És miért kell átvizsgálnia a fejét az SXFI alkalmazással a forgatókönyv megváltoztatásához? A NextPit megvizsgálta, miről is szól az SXFI, és feltárja, hogyan lehet egy matematikai trükk segítségével hangszóróvá alakítani a fejhallgatót akusztikai szempontból.
Ha átfogó képet szeretne látni a Creative SXFI termékeiről és arról, hogyan működik maga az SXFI, javasoljuk, hogy nézze meg a témával foglalkozó videónkat. Ebben a Creative SXFI-ről szóló cikkben részletesebben ismertetjük a technikai szempontokat.
Pszichoakusztika: Hogyan működik a térérzékelés?
Mielőtt belemerülnénk az SXFI témájába, először is meg kell vessünk egy pillantást a hallás működésére, különösen a fejhallgatóra. Egyszerűen fogalmazva, a fejhallgató két hangszóróból áll: egy a bal és egy a jobb fülhöz. A füled a két mikrofon, amely rögzíti a hangot, és továbbítja az ilyen jeleket az agyunkba, vagy nem?
A valóságban a helyzet sokkal összetettebb. Ennek az az oka, hogy mindössze két egyszerű mikrofonnal a helyiségben a térbeli hallás csak korlátozottan lehetséges. Agyunk például össze tudná hasonlítani a hanghullámok futási idejét. Képzelje el, hogy a füle egyszerre kap hangjelet – lehetetlen lenne megkülönböztetni, hogy a hangforrás pontosan előtte, mögötte vagy felette található. Az összes lehetséges hangforrás halmaza egy függőleges sík lenne, amely pontosan áthalad a fejed közepén.
Még a két audiojel közötti fej szigetelő hatásából adódó bizonyos késleltetési és szintkülönbség mellett is egy üreges kúp lenne a hangforrás összes lehetséges pozíciójának halmaza. Minél nagyobb a különbség, annál élesebb lesz. Azonban, mint mindannyian tudjuk: nem csak a hang irányát halljuk, hanem néha még egy hangforrás távolságát is. Miért van ez így?
Az agyad pontosan tudja, hogyan néz ki a fejed és a füled – nem vizuális, hanem akusztikai szinten. Ennek az az oka, hogy minden bejövő hanghullám megtörik a hallójáratba a koponyánál és különösen a fülnél, visszaverődéseket és rezonanciákat hozva létre. Az ilyen interakciók módjából az agy most már pontosan ki tudja következtetni az irányt.
Mi az a fejjel kapcsolatos átviteli funkció?
Mindezek a leírt effektusok, amelyek a hangforrás és a hallójárat között játszódnak le, matematikailag leképezhetők – az úgynevezett Head-Related Transfer Function vagy röviden HRTF használatával. Szinte minden alkalommal, amikor felvesz egy fejhallgatót, ez a “fejjel kapcsolatos átviteli funkció” áthidalja a hiányzó akusztikus effektusokat, hogy a hang a lehető legvalóságosabb legyen. Akkor miért hangzik még mindig úgy a fejhallgató, mintha csak ilyen lenne?
Sem a fejhallgatója, sem a lejátszóeszköze nem tudja, hogyan néz ki a feje, beleértve a füleit is. Ezért egy átlagos HRTF-re támaszkodnak az átlagos fejhez, átlagos fülekkel. Minél szokatlanabb az anatómiája, annál rosszabbul illik Önhöz ez a szabványos HRTF – és annál rosszabb a hangminőség. Egyes fejhallgató-gyártók lehetőséget kínálnak arra, hogy alkalmazásaikban megadják a nemedet, hogy legalább valamivel jobban illeszkedjenek ide.
De a Creative ezt sokkal pontosabban tudja megtenni: az SXFI trükkje abban rejlik, hogy egyéni HRTF-et hoz létre, amely anatómiája alapján a legpontosabb. Ön átvizsgálja a fejét és a fülét, és a Creative okostelefon-alkalmazása a képeket felhasználja a személyes fejjel kapcsolatos átviteli függvény kiszámításához. Ezt a HRTF-et mostantól számos kreatív eszközzel és csatlakoztatott fejhallgatóval használhatja.
SXFI-kompatibilis hardver – és a teszt
A Creative jelenleg négy olyan terméket kínál, amelyek kompatibilisek az SXFI-vel. A NextPitnek lehetősége volt tesztelni az SXFI-t két különböző hangsáv segítségével – együtt A Creative SXFI Színháza fejhallgató. Emellett a Sound Blaster X4 és a Sound Blaster GC7 USB DAC is támogatja az SXFI technológiát, csakúgy, mint az Android okostelefonokhoz készült Creative XFI AMP fejhallgató-erősítő. Hamarosan további SXFI-kompatibilis termékek is megjelennek.
Áttekintésünkben először próbáltuk ki a Kreatív SXFI hordozó. A nagyméretű Dolby Atmos soundbar elég nagy zajt ad vastag mélynyomójával – ennek megfelelően a szomszédok örülnek, ha késő este fejhallgatóra váltanak a felhasználók. Az SXFI használatához például szabványos Bluetooth fejhallgatót párosíthat a hangsávval. A Creative SXFI Theater tesztfejhallgatónkhoz saját USB-kulcs tartozik, amelyen keresztül a soundbar és a fejhallgató létrehozza saját, különösen késleltetésmentes 2,4 GHz-es kapcsolatát.
A soundbar és a fejhallgató közötti közvetlen összehasonlításban a bátorság természetesen hiányzik. De a hang sokkal nyitottabb aktivált SXFI-vel, mint anélkül. A filmek valójában szélesebb benyomást keltenek, amit nem szoktunk fejhallgatóból hallani – és ez is valami más, mint a különféle hangszínszabályzók és hangprocesszorok, amelyek egyszerűen zengető effektusokat adnak a hanghoz.
A különbség az SXFI kikapcsolásakor a legszembetűnőbb – a hang ekkor szinte nyomasztóan sterilnek tűnik.
Következő volt a Sound Blaster Katana V2. A hangsugárzóhoz mélynyomó is tartozik, de kisebb formájával és RGB világításával egyértelműen a játékosokat célozza meg. Ennek megfelelően létezik egy “SXFI Battle Mode” is, amely a játékokban az ellenségek lokalizációját hivatott optimalizálni.
Játék közben az “SXFI off” és az “SXFI on” közötti különbség ugyanolyan drámaian észrevehető, és akárcsak a Carrier esetében, a különbség a legszembetűnőbb, különösen kikapcsolt állapotban. Tényleg úgy tűnik, hogy hirtelen homok van a füledben, és a futballstadion, amely pillanatokkal ezelőtt még élt, most úgy hangzik, mintha kartonból lenne.
A “normál” SXFI és a Battle mód közötti különbség viszont sokkal finomabb. Úgy tűnik, hogy az “SXFI Battle Mode” egy kicsit kevésbé bombasztikus, és így jobban összpontosíthat a játékmenetre a lövöldözős játékokban.
Ez az alaptechnológia egyébként nem csak a Creative-nál érhető el. Időközben az Apple is beugrott a kocsiba, és idén ősszel bevezette a “Personalized 3D Audio” néven ismert módot. Ez a mód lehetővé teszi, hogy iPhone-jával átvizsgálja a fejét, beleértve a fülét is, hogy személyre szabott HRTF-et generáljon a kompatibilis AirPod-okhoz.
A lényeg az, hogy ez a technológia többre késztet bennünket. Ami a hangot illeti, még nagyon messze vagyunk a sor végétől – és biztos vagyok benne, hogy az elkövetkező hónapokban és években még többet fogunk hallani és olvasni a személyre szabott HRTF-ekről és a számítógépes hangról.
Ez a cikk a Creative és a NextPit együttműködésének része. Ennek az együttműködésnek nincs hatása a NextPit szerkesztői véleményére.